X
تبلیغات
رایتل

یک نویس

رازهای موفقیت بازی کندی کراش

رازهای موفقیت بازی کندی کراش


کندی کراش (Candy Crush Saga) پردرآمدترین بازی‌ سال ۲۰۱۳ در موبایل‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پد بود. این بازی در بازار اندروید نیز یکی از محبوب‌ترین‌ها بوده است. ایده‌ی اصلی بازی کنار هم قرار دادن سه مهره‌ی همرنگ است که نمونه‌های مشابه زیادی با همین قانون سه تایی را در گذشته دیده ایم.

شرکت تولید کننده‌ی این بازی (King.com) قبل از این هیچ موفقیتی در عرصه‌ی موبایل نداشته، اما در ماه مه ۲۰۱۳ سومین شرکت برتر از نظر تعداد دانلود در App Store و چهارمین در Google Play رتبه‌بندی شد.

چطور میلیون‌ها دیوایس دیجیتال به تسخیر کندی کراش و آبنبات‌های رنگی آن درآمدند؟ حتی اگر بازی‌خور یا طراح بازی نیستید، دانستن رازهای موفقیت این بازی و تکنیک‌های بازاریابی آن برایتان جالب خواهد بود. در ادامه شش راز اصلی موفقیت شرکت King.com در بازی کندی کراش را خواهید دید. 

 ۱. محدودیت باعث حرص و ولع بیشتر می‌شود

تقریبا در تمام بازی‌ها شما اختیار دارید به هر اندازه که دوست دارید بازی کنید، چرا که به عنوان بازی ساز باور داریم محدود کردن کاربران آزاردهنده است.

در کندی کراش اوضاع برعکس است، تعداد دفعات بازی محدود بوده و برای بیشتر بازی کردن باید نیم ساعت یا حتی یک روز صبر کرد. تعداد نوبت‌های بازی و زمان انتظار طوری طراحی شده است که در عین اینکه حداکثر لذت را در بر دارد، خسته کننده نخواهد شد و باعث بازگشت دوباره و دوباره افراد به بازی می‌شود و آنها را تشنه نگه می‌دارد.

اگر بتوانید طوری نشان دهید که میزان محصولات شما محدود است، دسترسی به آن مشکل است یا فقط برای مدت زمان محدودی در دسترس است جذاب‌تر به نظر خواهد رسید.

۲. هیجان رایگان بودن

رایگان بودن اثری قدرتمند بر ذهن ما دارد، تحقیقات نشان داده است، برای افراد موارد رایگان جذابیت بسیار بیشتری نسبت به موارد بسیار ارزان حتی در حد چند ریال دارد.

کندی کراش برای دانلود کردن و انجام بازی رایگان است و کاربر هیچ ریسکی در مورد خرید و پرداخت متحمل نمی‌شود. در حالی که با دانلود و انجام بازی هیچ هزینه ای صرف نمی‌کنید، اما به یک مشتری بالقوه تبدیل می‌شوید و در مراحل سخت‌تر با پرداختی جزئی روند بازی سریعتر شده و یا مراحل مشکل حل می‌شود.

با این استراتژی کندی کراش به رکورد ۵۰۰ میلیون دانلود و درآمد روزانه ۶۱۰ هزار پوند (معادل ۱ میلیون دلار) رسیده است.

این نوع بازاریابی freemium نام دارد، کالا (معمولا دیحیتال، مانند نرم‌افزار، چند رسانه ای، بازی، وب سرویس و…) به صورت رایگان عرضه شده ولی برای دریافت امکانات، ویژگی‌های پیشرفته تر و کالاهای مجازی باید پرداخت صورت بگیرد.

معمولا این استراتژی در مورد کالاهای فیزیکی کمتر (مانند سیمکارت تلفن همراه) اتفاق می‌افتد، ولی در عوض از قدرت عبارت «رایگان» برای هیجان بیشتر در مواردی مثل ارسال کالا، پشتیبانی و… استفاده می‌شود.

۳. سادگی دوست داشتنی است

قوانین این بازی بسیار ساده اند و برای یادگیری حرکات و ترکیب‌هایش نیازی به آموزش نیست و ناخودآگاه از همه چیز با خبر می‌شوید. برای شروع بازی کندی کراش نیاز ندارید فکر کنید و به سادگی راه خواهید افتاد. در مقابل بازی‌های کنسولی که دکمه‌ها و کنترل‌های زیادی دارند و تعداد حرکات زیادی که می‌توان انجام داد قرار دارد. بازی کندی کراش بار ذهنی سنگینی ندارد و حتی مراحل مشکل را می‌توان با کم توجهی بازی کرد و با تعداد دفعات بیشتر در مقابل استرتژی بازی پشت سر گذاشت.

مغز ما قوانین و استراتژی‌های ساده را دوست دارد و در مقابل پیچیدگی تا هر جا که ممکن باشد مقاومت می‌کند، تلاش برای کاهش میزان پیچیدگی و نیازمندی به تعمق باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

۴. همه آبنبات رنگی دوست دارند

شرکت تولید کننده‌ی بازی کندی کراش برای ساخت آن می‌توانست به جای آبنبات رنگی از هر تصویر دیگری به عنوان مهره استفاده کند، به عنوان مثال جواهر، جمجمه، ماشین و…

در مغز ما ارتباط ناخودآگاهی بین آبنبات و لذت وجود دارد و تصور مثبتی از آن داریم. مسلم است که محصولات دوست داشتنی‌تر موفق‌تر خواهند بود، یکی از روش‌های ایجاد علاقه به نمایش گذاشتن ویژگی‌ها و علاقه‌مندی های مشترک با مشتریان است. به عنوان مثال اگر می‌خواهد ماشین بفروشید، نشان بدهید که شما نیز دیوانه‌ی ماشین‌ها هستید. نکته‌ی مهم دیگر نمایش جنبه‌های انسانی است، همانطور که سیاستمداران عکس‌هایی از خودشان در کنار خانواده و زندگی عادی را نمایش می‌دهند.

۵. پاداش باعث ادامه‌ی حرکت می‌شود

برای نگه داشتن و تشویق کاربر کندی کراش مانند هر بازی دیگری در پایان هر مرحله کاربر را به نوعی تشویق می‌کند و به او پاداش می‌دهد. پس از پایان هر مرحله تعدادی از مهره‌ها منفجر شده و جای خود را به بقیه می‌دهند و امتیاز کاربر افزایش پیدا می‌کند، در حین بازی حرکت‌های هوشمندانه باعث پخش صدایی که نوعی تشویق است، می‌شود. ساخت و پیدا کردن ترکیب‌های بیشتر از سه مهره، جایزه ای به کاربر میدهد که او را برای بردن بازی کمک می‌کند.

جایزه و پاداش دهی بخشی از یک سیستم بزرگتر است که در آن کارهای عادی به صورت بازی ساخته می‌شود، امروز شرکت‌ها و کسب و کارهای زیادی از بازی سازی برای درگیر کردن بیشتر مشتریان و حتی کارمندان استفاده می‌کنند، به عنوان مثال بعضی وب سایت‌ها به کاربرانش در عوض فعالیت یا بازدید نوعی نشان و مدال می‌دهند. اگرچه با بازی ساختن کارها و وظایف زندگی نمی‌توان مشکلات زمینه ای را برطرف نمود اما مغز ما به این تشویق‌های کوچک پاسخ می‌دهد و تجربه‌ی دلپذیر باعث فعالیت طولانی‌تر و بازگشت دوباره برای ادامه‌ی کار می‌شود.

۶. ارتباط با دوستان با استفاده از جامعه‌ی کاربری

افرادی که وارد حساب فیسبوک خود می‌شوند می‌توانند وضعیت پیشروی دوستان خود را ببینند و همچنین مهارت خود را برای رد کردن مراحل به دوستانشان نشان بدهند که باعث ایجاد نوعی تجربه‌ی مشترک می‌شود. ارتباط بین کاربران مانند دیگر بازی‌های فیس‌بوکی که دعوتنامه‌ها بیشتر به اسپم شبیه اند، نیست بلکه این ارتباط نشان می‌دهد که دوستانتان مثل شما در حال لذت بردن از این بازی اند و ممکن است باعث ایجاد نوعی رقابت هم شود.

به عنوان انسان به صورت ذاتی خواستار ارتباطات هستیم، افزدون قطعه پازل ارتباط و جامعه کاربری به کسب و کارتان تاثیر بزرگی بر نتایج گذشته خواهد داشت. مشتریان بالقوه با دیدن علاقه‌ی دوستانشان به کسب و کار شما امتیاز بزرگی برای شما نسبت به رقبایتان قائل خواهند شد.Source

نگاه شما به موفقیت King.com چطور است؟ چه استراتژی‌های دیگری استفاده کرده اند که به موفقیتشان کمک کرده است؟