X
تبلیغات
رایتل

یک نویس

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل


هوگو بارا معاون اندروید گوگل یک باره به مقصد شرکت چینی زیائومی (Xiaomi) شال و کلاه می کند، گفته شده که می خواهد دیگر چشم در چشم سرگی برین نباشد.  ولی بیایید صادق باشیم. او آدم کمی نیست. یک مرد محصول است، چیزی که استیو جابز بود و این روزها نظیرش کم پیدا می شود. کافی است تفاوت طراحی نکسوس ۴ و نکسوس ۷ با دیگر محصولات بازار را در نظر بیاورید تا متوجه منظورمان شوید.

اما او به شرکتی رفته که فعلا محصولاتش را تنها در چین، هنگ کنگ و تایوان می فروشد. نگران نباشید. این طور نخواهد ماند. این سر آغازی است بر فرآیند جهانی سازی این برند ۳ ساله و ورود آن به بازارهای بین المللی است.
اگر می خواهید بدانید شرکت جدیدی که مدیر محصول گوگل به آن رفته، گلکسی S4 در چین پشت سر پرچمدار آن می دود، و اپل برای مقابله با آن آیفون های رنگی ارزان تر آماده کرده، چه نقاط قوتی دارد، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 به ادامه مطلب بروید
 
رشد سریع  

شرکت Xiaomi Tech سه سال پیش تاسیس شد و اکنون پس از دور جدید تزریق سرمایه، ارزشی معادل ۱۰ میلیارد دلار دارد. برای اینکه مقیاسی نسبی داشته باشید، اکنون زیائومی از نظر ارزش در بازار، با لنوو برابری می کند و دو برابر نیز بزرگتر از بلکبری کانادا است. 
این شرکت در اکتبر ۲۰۱۱ فروش تلفن های هوشمند را شروع کرد و برای سال ۲۰۱۳ هدفگذاری آن به ۲۰ میلیون دستگاه افزایش یافته که ۵ میلیون نسبت به پیش بینی اولیه بیشتر است.

تیم دستچین شده

از خودتان می پرسید داخل این قایق که سودای کشتی شدن دارد، چه ملوانی هایی نشسته اند؟ ملوان های اسبق مایکروسافت، موتورولا و البته گوگل. بارا به هم قطاری قدیمی اش لین بین پیوسته که قبل از تاسیس مشترک زیائومی به عنوان رییس این شرکت چینی، سابقه مدیریت در انستیتو تحقیقات مهندسی گوگل در چین و مدیریت بخش مهندسی گوگل را داشته.
تیم موسس زیائومی با وسواس توسط دیگر موسس آن که مدیر عامل فعلی نیز هست، یعنی آقای لی جون (Lei Jun)، دستچین شده تا هدفی بزرگ را دنبال کند: ساختن یک شرکت تولید تلفن هوشمند که بتواند مچ اپل را بخواباند.

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل


آنهایی که آنقدر دیوانه اند که می پندارند از پس تغییر دنیا بر می آیند، همان هایی اند که دست آخر دنیا را تغییر می دهند. مچ اندازی با اپل، از مدیرعاملی بر می آید که رسانه ها او را «استیو جابز چین» لقب داده اند. لی جون یکی از تاثیرگذارترین نوآوران و کار آفرینان در چین است.

او تاسیس joyo.com را در کارنامه دارد که در سال ۲۰۰۴ به مبلغ ۷۵ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد و اکنون شعبه آمازون در چین به شمار می رود. لی جون عضو هیئت مدیره UCWeb نیز هست که بزرگترین مرورگر موبایل در چین به شمار می رود.

لی جون گفته می خواهد با زیائومی ثابت کند که سخت افزار درجه یک، در چین نیز قابل طراحی و ساخت است؛ چیزی درست بر عکس تصور عامه از محصولات چینی. او زیائومی را با الهام از شرکت Tongrentang (داروساز چینی با قدمت ۳۴۰ سال) و رستوران های زنجیره ای Hai Di Lao تاسیس کرده و می گوید این دو به او نشان داده اند که هرگز نباید کیفیت را فدای پایین آوردن قیمت کرد.

به چالش کشیدن سامسونگ در چین   

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل

گزارش های جدید نشان می دهد که پرچمدار فعلی زیائومی که تلفنی با نام Mi 2S است، خاری در چشم سامسونگ شده و محبوب ترین تلفن در بازار چین به شمار می رود. گلکسی S4 پشت سر آن در جایگاه دوم قرار گرفته، در حالی که هر دو در زمان تقریبا یکسانی عرضه شده اند.

سهم کلی زیائومی هنوز کمتر از سامسونگ است و با ۲.۵٪ خیلی عقب تر از سامسونگ با ۱۸.۶۵ در بازار حضور دارد. اپل هم سهمی ۴.۶ درصدی دارد.

ولی با فرض حفظ شیب صعودی بازار تلفن های هوشمند، زیائومی شانس زیادی برای موفقیت و ربودن سهم بازار بیشتر از سامسونگ دارد. زیائومی در فصل اول ۲۰۱۳ توانست ۷.۰۳ میلیون تلفن هوشمند بفروشد و ۲.۱۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این یعنی فروش شرکت در فصل اول ۲۰۱۳، مساوی کل فروش سال ۲۰۱۲ آن بوده!

می گویند اژدها در خواب هم نفس گرمی دارد، وای به وقتی که بیدار شود.

بازاریابی زیائومی دستمریزاد دارد


استراتژی های بازاریابی سهم مهمی در موفقیت محصولات دارند. در حالی که آیفون در کل دنیا مقهور اندرویدی ها شده، شناخت تیم اپل از بازار کشور خودشان باعث شده این محصول هنوز در امریکا آقایی کند. زیائومی هم که اپل را الگو قرار داده، از جای درستی کارش را شروع کرده.

فروش مستقیم در بزرگترین سایت میکروبلاگینگ چین، Weibo، با ۴۰۰ میلیون عضو، یکی از این تصمیم های صحیح است. ۵۰ هزار خرید در ۵ ثانیه و ۱.۳ میلیون رزرو خرید، از آن آمارهایی است که اپل همیشه جارشان می زند و حالا زیائومی هم می تواند!

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل

این شرکت توانسته با دریافت و به کار گیری بازخوردهای کاربرانش ضمن تدارک دیدن یک پایگاه طرفداری بزرگ، هزینه های طراحی، توسعه و اجرای رابط کاربری خود برای اندروید را کاهش دهد. زیائومی هر هفته یک نسخه جدید از رام miUI را منتشر می کند که بلافاصله توسط هزاران کاربران سخت کوش مورد مداقه قرار می گیرد.

تلفن های هوشمند زیائومی معمولا در حجم های ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزارتایی در سایت این شرکت قرار می گیرد و گاهی در کمتر از ۱ ساعت به اتمام می رسد. این شرکت اعتنایی به انتقادات درباره حجم عرضه کم خود ندارد و مصرانه می گوید گرفتن بازخورد کاربران قبل از عرضه در حجم های بزرگ تر، باعث کاهش هزینه ها و پایین نگه داشتن قیمت است. به نظر می رسد زیائومی امسال در بین ۵ مشتری بزرگ کارخانجات بزرگ فاکسکان قرار گرفته باشد که در صورت تایید، نشان از روند رو به رشدش دارد.

پرسش ها در مورد درآمدزایی سر جای خود هست

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل


نقشه زیائومی این است که تلفن های هوشمند رده بالا را با افزودن اندک سودی به هزینه های محصول بفروشد و از طریق نرم افزار و سرویس ها به سود نهایی برسد. تلفن های این شرکت اکنون بین ۱۳۰ تا ۲۴۵ دلار قیمت دارند.

کسی از سود زیائومی خبر ندارد ولی حدس و گمان هایی هست که مقدار آن را ۱۰٪ فروش کل می داند. بنابراین هنوز باید نشست و دید که این شرکت در زمینه سودآوری چه عملکردی از خود نشان می دهد. به خصوص کسب درآمد از نرم افزار و خدمات، هدف سختی است که باید در عمل آن را ارزیابی کرد.

اما آمدن هوگو بارا به زیائومی با هدف شروع فرآیند جهانی سازی این شرکت صورت گرفته، و جالب اینکه اولین کنفرانس شرکت نیز ۱۴ شهریور برای معرفی سری جدید محصولاتش برگزار می شود.

هوگو بارا بینش اندرویدی و شناخت جهانی را با خود می آورد

زیائومی؛ شرکتی با سودای پوشیدن ردای اپل


هوگو بارا آمده تا در زیائومی چه کار کند؟ آقای بارا تبدیل به چهره مراسم های معرفی محصول گوگل (سری نکسوس) شده بود. او که اصلیتی برزیلی دارد توانایی اجرای رو صحنه خوبی از خود نشان داد و بازار جهانی را هم خوب می شناسد. مهمتر اینکه از طرح های آینده گوگل مطلع است و نقشه راه کلی اندروید را می داند. بنابراین داشتن هوگو بارا برای هر شرکتی یک غنیمت است.

برند زیائومی در چین تبدیل به استخوانی در گلوی بزرگان شده ولی در دنیا خبری از ناز نفسش نیست. پس داشتن کسی با ارتباطات زیاد و قدرت چانه زنی بالا، برای جهانی شدن این برند لازم است. ضمن اینکه سلیقه هوگو بارا در طراحی محصول برای ذائقه جهانی را نیز نباید دست کم گرفت.

هوگو بارا آمده تا به تسریع جهانی شدن زیائومی کمک کند.  مسئولیت رسمی او نیز توسعه کسب و کار جهانی زیائونی و شراکت های استراتژیک در زمینه اندروید است.

سلاح مخفی زیائومی؛ رابط MIUI، اندروید در لباس iOS


تلفظ صحیح این رابط کاربری «می-یو-آی» است. زیائومی بر خلاف سامسونگ، اچ تی سی، سونی و ال جی که تنها یک پوسته بر روی اندروید می کشند، یک رام کامل و شخصی شده را از دل اندروید خارج می کند و سپس طراحی ساده ای که نشان از iOS دارد، بر آن اعمال کرده و به بازار می فرستد.

با وجود سود کم بر روی سخت افزار، می بینیم که این شرکت بعد از تنها سه سال توانسته به جایی برسد که سود ماهانه بازار اپلیکیشن و مرکز بازی آن به ۳.۲ میلیون بالغ شود.

زیائومی سومین شرکت بزرگ چینی در زمینه تجارت الکترونیک است که از پلتفرم موبایل با تعداد زیادی اپلیکیشن بهره می برد. آقای لی جون معتقد است که تلفن به تنهایی فقط یک دستگاه حامل است که خدمات را به دست کاربر می رساند. بنابراین معجون عجیبی در این شرکت داریم: اندروید، با لباس آی او اس، و استراتژی آمازون.Source

در سال های آینده بیشتر از زیائومی خواهید شنید . نظر شما در مورد آینده آن چیست؟